BLOG

Dear parents,

In this “blog”, you will find a collection of our own articles that we have sent within our Newsletter as well as links to articles from other authors. We cover topics that are based on the Montessori methodology, subjects that inspire us, surprise us, or that help us and that we just want to spread the word about!

As we are international and multilingual you will find entries in English, French and German!

Enjoy the reading and do not hesitate to send us your questions or ideas or to sign up here for our Newsletter.

 

 

Chers parents,

Vous trouverez, sur ce « blog », les articles que nous vous avons précédemment envoyés via notre newsletter mais aussi des liens vers des articles d’auteurs que nous vous recommandons. Les thèmes abordés couvrent aussi bien la pédagogie Montessori que des sujets qui nous inspirent, nous surprennent, nous aident et que nous voulons partager avec vous!
Comme nous sommes une école multilingue, vous découvrirez ici des articles en anglais, français et allemand !

Bonne lecture et n’hésitez pas à nous envoyer vos questions et vos idées ou à vous enregistrer ici pour recevoir la newsletter !

 

 


Montessori Material: Brown Stair
The Brown (or Broad) Stair activity is usually the third lesson within the Sensorial area. This lesson consists of ten wooden rectangular prisms, which are 20cm long and have both varying widths and heights from 1 square centimeter to 10 square centimeters. This represents a variation in two dimensions. This lesson specifically helps develop an understanding of rectangular prism and comparative and superlative adjective vocabulary, allowing the child to notice the squares of numbers from 1 - 10. The purpose of this material is also to: develop a visual sense in perception and differences in dimension; improve awareness; develop attention in working with sequences and systematic operations; encourage the power of reasoning; develop the habit of correcting work until it is the best it can be; development of motor control; develop muscular memory; set the groundwork for the understanding of the science of numbers; and develop the language of size (width, height, length), comparative and superlative adjective comparisons relating to size (as well as many geometric terms).

 

(Source : Montessori Compass)

 

Positive Discipline

As a Montessori Teacher and a mother of five, I’ve had many people ask me my advice on various misbehaviours. So I was very excited and happy when I was introduced to Jane Nelsen’s book, Positive Discipline. In this article, I will share with you some insights into how positive discipline works in the Montessori classroom as well as Jane Nelsen’s approach to positive discipline.


The Role of the Adult

While the child is at the centre of the Montessori education and the "main actor", the adult plays an essential role.  He is the connection and catalyst between the child and the environment, the interpreter of her spirit, of her needs, the mentor and guide to present and show, a source of inspiration and while not intended as such, also a model that she will want to follow.     


Mère imparfaite et fière de l'être

La mère parfaite n’existe pas !

Etant maman de deux enfants et ayant étudié l’éducation sous toutes ses coutures, j’ai appris une chose en devenant maman : avec ses enfants, on fait ce qu’on PEUT et non ce qu’on VEUT ! 



Just about a laugh...

What is a child about? How can a helpless baby become a full member of our society? Maria Montessori’s understanding was that “education” becomes an “aid to life” - a natural process all children undertake spontaneously, guided through ever evolving stages of development.


Pédaler dans les classes

Quelle ne fut pas ma surprise en tombant sur cet article lors de mes recherches sur internet.

Et pourtant cela faisait écho à ce que j'ai pû observer durant mes nombreuses années de travail avec les enfants.

Trop souvent j’ai entendu que les élèves devaient rester en position bien droite et statique sur leur chaise et trop souvent j’ai vu ces enfants se tordre, gigoter et prendre des positions improbables sur leurs chaises alors qu’ils étaient pourtant parfaitement concentrés sur leur activité.


Le 2ème plan de développement (6-12 ans)

L’enfant de six à douze ans, l’enfant du primaire. D’un point de vu anthropologique, c’est un enfant qui n’est plus complètement dépendant de ses parents mais qui n’a pas encore atteint la puberté.
Maria Montessori montre cette période comme bien distincte de celle dans laquelle l’enfant était encore en 3-6 ans, il faut donc une adaptation dans la manière de lui parler, de lui apporter la connaissance et l’environnement dans lequel il va s’épanouir.  L’enfant connait un changement radical en passant de la période précédente à ce stade-ci. 


The Child's Mind - Sensitive Periods

There is a big difference between animal and human babies.  Human babies do not have language and motor skills programmed into them, unlike other mammals who are able to walk shortly after birth.  They have no predetermined instinct to survive on their own and are totally dependent on their parents for food, warmth, movement, communication, etc.  The human child must, literally, learn everything.


The 4 Planes of Development

What is a child about? How can a helpless baby become a full member of our society? Maria Montessori’s understanding was that “education” becomes an “aid to life” - a natural process all children undertake spontaneously, guided through ever evolving stages of development.

Gestion des emotions

Une émotion, pour être apaisée, a besoin d’être accueillie, écoutée et exprimée.

 

Sans cela, elle risque de prendre de l’intensité et finira toujours par se manifester à travers des comportements plus ou moins adaptés.
Les dernières découvertes en neurosciences ont également mis en lumière le fait que les enfants n’ont pas la capacité biologique de gérer eux même leurs émotions : en effet, le cerveau préfrontal (qui régule les émotions) est encore en construction. En revanche, leur cerveau émotionnel est lui, tout à fait mature dès la naissance.