BLOG

Dear parents,

In this “blog”, you will find a collection of our own articles that we have sent within our Newsletter as well as links to articles from other authors. We cover topics that are based on the Montessori methodology, subjects that inspire us, surprise us, or that help us and that we just want to spread the word about!

As we are international and multilingual you will find entries in English, French and German!

Enjoy the reading and do not hesitate to send us your questions or ideas or to sign up here for our Newsletter.

 

 

Chers parents,

Vous trouverez, sur ce « blog », les articles que nous vous avons précédemment envoyés via notre newsletter mais aussi des liens vers des articles d’auteurs que nous vous recommandons. Les thèmes abordés couvrent aussi bien la pédagogie Montessori que des sujets qui nous inspirent, nous surprennent, nous aident et que nous voulons partager avec vous!
Comme nous sommes une école multilingue, vous découvrirez ici des articles en anglais, français et allemand !

Bonne lecture et n’hésitez pas à nous envoyer vos questions et vos idées ou à vous enregistrer ici pour recevoir la newsletter !

 

 


 

MONTESSORI "MATERIAL"

 

 

Mathematics /
Decimal System /
Golden Beads

 

 

 

 Introduction to quantity 
 What is it?

  • With the tray on the table, place one of each category in front of the child so that the unit is on the right and the thousand is on the left.
  • The child does a [Three Period Lesson] with the guide, associating thousand, hundred, ten, and unit with the golden beads corresponding to those words.


Why do we do it?

  • To introduce the names for quantities in each category (“unit”; “ten”; “hundred”; “thousand”)

  • To show the relationship between one category and the next

  • To offer the child the sensorial experience of the relative sizes of the categories (bulk)

  • To extend the sensorial experience of the different categories and the difference in bulk, for instance, between 6 units and 6 hundreds

How to help at home?

  • Use the language for the categories + count (tens, hundreds, thousands...)
  • Compare the sizes of things to each other as you walk around

______________________________________________________________________________________________________

Games with symbols

What is it?

  • The child plays a [Bring Me Game] with the adult, bringing different symbols of a certain category.

Why do we do it?

  • To reinforce language of the categories
  • To introduce the symbols for multiple 1000's, 100's, 10's, 1's

How to help at home?

  • You could make the number cards and play the game at home.

Programmation Neuro-linguistique - Principes et exemples de base

La PNL se présente comme l'étude des processus comportementaux acquis, considérés comme une Programmation Neurologique représentée par la Linguistique. S'intéressant exclusivement aux informations émises sans interpréter les causes, la PNL formalise des protocoles permettant l'exploration et l'évolution de ces structures comportementales.

Newsletter N°11 - September 2020

Maria Montessori, the pioneer

From an early age she broke through the traditional barriers for women, attending a technical school with initial ambitions to be an engineer, to go on to choose a career in medicine. In 1896 Montessori became one of the first Italian women ever to obtain a medical degree. 

Newsletter N°11 - September 2020

The capable child

A Montessori child is capable, independent, curious, able to take initiative and is academically strong. Montessori is an educational approach which is based on the scientific foundation of the natural development of human beings – which is why it is a truly universal education with successful outcomes for all children.

Newsletter N°11 - September 2020



Biography of Maria Montessori

Maria Montessori was born on 31 August 1870 in the town of Chiaravalle, Italy. Her father, Alessandro, was an accountant in the civil service, and her mother, Renilde Stoppani, was well educated and had a passion for reading.

Newsletter N°11 - September 2020

Disputes entre frères et soeurs, une aubaine!

Elle m’a tapé!”, se plaint mon aînée.

C’est maladroit et pourtant Petite soeur le fait souvent: taper sans colère pour attirer l’attention de sa grande soeur. Pour qu’elle joue avec elle. L’intention n’est pas méchante, mais ce n’est pas encore bien compris par la Grande, ni maîtrisé par la Petite. Je me console en me disant que ça, ça passera avec le temps.

Newsletter N°12 - December 2020

Les périodes sensibles, selon Maria Montessori et plus particulièrement celle de l'ordre

Grâce à ses voyages dans le monde et en faisant un rapprochement avec les découvertes biologiques, Maria Montessori a constaté que tous les enfants, de par leur comportement, passent par des périodes sensibles à différents stades de leur vie. Elle a observé que ces périodes sensibles sont passagères et s’intensifient dans le temps ;

Newsletter N°12 - December 2020



Le train nature

Outil principal de notre pédagogie par la nature, le train-forêt se trouve en bordure de bois à deux pas de l’école Montessori Deux mille feuilles.

Newsletter N°13 - February 2021

Partage de littérature en classe

Nous souhaitons vous partager les apports en littérature dans la classe Lower Elementary pour cette période de janvier aux vacances de février.

Newsletter N°13 - February 2021

Introduction à la kinésiologie

La kinésiologie est une méthode thérapeutique qui permet de restaurer l’équilibre, retrouver la santé et promouvoir le bien-être.

Newsletter N°13 - February 2021



Montessori et les Neurosciences actuelles

Au cours des dernières décennies, plusieurs études menées dans le domaine des neurosciences, ont cherché à comprendre le développement et le fonctionnement du cerveau chez l’enfant. De 0 à 6 ans le cerveau de l’enfant connaitra le plus grand nombre de transformations avec la période sensori-motrice. Puis, jusqu’à l’âge adulte, le cortex pré-frontal, qui est responsable de l’attention et des fonctions exécutives (abstraction, jugement, auto-contrôle, flexibilité, organisation), se raffine.

Newsletter N°14 - October 2021

Et si c'était la nature qui aidait nos enfants à grandir?

La nature, la forêt est une salle de classe merveilleuse pour nos élèves. 

Newsletter N°14 - October 2021

Why teach Music (Part 1): The imperative of Music Education in Montessori Classrooms

In November 2021, Michael Johnson came to our school to share his Music experience and teach our 3-6 teachers on how to introduce more music into our classrooms. 

 

After his session, he nicely send us an article on music that we are happy to share with you! 

Newsletter N°15 - February 2022



Abécédaire Nature

Diane, "Dame Nature" de l'école, nous propose le début d'un joli abécédaire Nature

Newsletter N°15 - February 2022

Why teach Music (Part 2): The imperative of Music Education in Montessori Classrooms

Michael Johnson came to our school to share his Music experience

Newsletter N°16 - April 2022

Abécédaire Nature

Diane, "Dame Nature" de l'école, nous propose la suite de son abécédaire Nature

Newsletter N°16 - April 2022



Croyances limitantes (PNL)

La croyance c’est le fait de croire que quelque chose est vrai ou possible.
Elle nous vient de nos expériences passées.

Newsletter N°16 - April 2022